بنیان مرصوص

تحلیل دعاهای صحیفه سجادیه

بنیان مرصوص

تحلیل دعاهای صحیفه سجادیه

بنیان مرصوص

کسی را به این وب دعوت نمی کنم
اگه اومدی بدون رزقت بوده که میهمان امام سجاد علیه السلام بشی
البته اگه دوست داشته باشی هر وقت به روز شدیم خبرت می کنم
در مورد لینک هم اگه کسی درخواست کنه در خدمت هستیم
اگر ما رولینک کنید انشاالله برکت وبتونه چون از امام سجاد علیه السلام می گیم و از غربت صحیفه

بایگانی
پیوندها

قدیر مطلق (قسمت پنجم دعای 52)

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۲ ق.ظ


قسمت پنجم از تحلیل دعای پنجاه و دوم صحیفه سجادیه


« او بر هر چیزی (شیء) قدیر است »


مشتاقین به ادامه مطلب سری بزنند


همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، برای رهایی از شرک و کفر خفی و جواب به سوالات مطرح شده، به بخشی از آیات قرآن کریم که در آن به رابطه خداوند و دیگر پدیده ها(اشیاء) اشاره می نماییم. (رابطه کلمه کلیدی این پست است)

قبل از هر چیز به تعریف کلمه «شیء» و مصادیق آن اشاره می نماییم.

شیء در لغت به معنای هر چیز شناخته شده و معینی است که به آن علم تعلق می گیرد و از آن خبر داده می شود[1]. و برخی گفته اند اگر به معنای هر چیزی که صحیح است طلب شود بگیریم، شامل خداوند هم می شود چرا که خداوند از سوی مخلوقات طلب می شود[2]. و گفته اند که بر موجود و معدوم هر دو اطلاق می شود[3].

با توجه به این تعاریف چنین نتیجه می گیریم، برای اینکه بتوانیم معنای دقیقی از شیء بیان کنیم باید به مصادیق آن توجه داشته باشیم.

اگر شیء در مصداق الله به کار برده شود چنانچه در آیات قرآن هم به آن اشاره شده است.( قُلْ أَیُّ شَیْ‏ءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ ... 19 انعام) در اینجا شیء معنای فاعلی دارد و به معنای خواهنده ای که مرید است و مشیت دارد، و اگر در مصداق مخلوق به کار برده شود به معنای خواسته شده و مفعولی است.

در معنای شیء که در مصداق خداوند به کار برده شده روایاتی داریم که به برخی از آنها اشاره می کنم.

مرحوم کلینی در کافی شریف جلد اول در کتاب توحید، بابی را با عنوان «إِطْلَاقِ الْقَوْلِ بِأَنَّهُ شَیْ‏ء» می آوردند در این باب هفت روایت می آورد که در برخی از آنها از امام معصوم سوال شده است که می شود به خداوند گفت شیء؟ و آنها جواب داده اند که به یک روایت از باب تبرک اشاره می شود.

سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِی علیه السلام، یَجُوزُ أَنْ یُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَیْ‏ءٌ؟ قَالَ: نَعَمْ یُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّیْنِ حَدِّ التَّعْطِیلِ وَ حَدِّ التَّشْبِیه‏.

از امام باقر علیه السلام سوال شد، آیا جایز است به خداوند بگوییم شیء؟ حضرت جواب دادند بله اما در صورتی که او را از حد تعطیل و تشبیه خارج نمایید.(او را در هیچ چیز به مخلوقات شبیه نکنیم، شیء در اینجا به معنای حقیقت بی حدی است که وجود دارد و قابل درک شدن برای ما نیست)

شیء در لغت به هر فعل و کار و یا حکمی گفته می شود.[4]

در آیات قرآن وقتی سخن از شیء می شود، صفات مختلفی از خداوند بیان می شود که رابطه خداوند با دیگر پدیده های هستی(اعم از فعل یا حکم) را بیان می نماید. رابطه ای که به دلیل انس ما با پدیده ها اگر بیان نمی شد به آن راه پیدا نمی کردیم.

یکی از صفاتی که خداوند در رابطه با اشیاء(پدیده ها) به صورت مکرر در قرآن ذکر کرده است،«قدیر» است.

قدیر یعنی کسی که قدرت مطلق در او پایدار و ثابت است. دو قید مهم در معنای قدرت است 1- مطلق (بدون هیچ محدودیت و قیدی) 2- پایدار و ثابت

خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم از این صفت در برابر پدیده ها استفاده کرده است که خداوند بر هر  پدیده ای قدرت دارد.

گاهی برای تسلط بر عملکرد منافقین و نتیجه فتنه های آنها از این صفت استفاده می کند[5].

گاهی برای اینکه نشان دهد او حتی بر نسخ آیات قرآن قدرت دارد و محکوم قرآنش نیست از این صفت استفاده می کند[6].

گاهی در مقابل اهل کتاب دستور به گذشت و چشم پوشی می دهد و برای اینکه گمان نکنی آنها همیشه در قدرت هستند و می توانند فتنه و بدی کنند از این صفت استفاده می کند [7].

گاهی دعوت به کار خیر می کند و می فرماید هر کاری بکنید خداوند آن را حاضر می کند و بدانید که او بر این کار قدرت دارد و گمان نکنید اعمالتان نابود شد[8].

گاهی برای آنکه بگوید او این قدرت را دارد که دوباره شما را زنده کند از این صفت استفاده می کند [9].

گاهی برای اینکه بگوید من حتی بر آن چیزهایی که شما در سینه ها مخفی می کنید آگاهم و قدرت بازخواست و عذاب آن را دارم از این صفت استفاده می کند [10].

گاهی برای اینکه بگوید ملک و حکومت در دست اوست[11] از این صفت استفاده می کند که او به هر کس بخواهد حکومت و عزت می دهد و هر که را بخواهد خوار می کند [12].

گاهی که در نبرد با جبهه باطل شکست می خوری و شاید گمان کنی قدرت باطل بیشتر از حق بوده است و حق عاجز شد، پس خداوند از این صفت استفاده می کند [13].

گاهی برای اینکه بگوید هر آنچه در آسمان و زمین است ملک اوست از این صفت استفاده می کند [14].

هنگامی که بر خلاف رویه طبیعی حضرت عیسی علیه السلام بدون داشتن پدر به دنیا می آید و تعجب همگان را به خاطر انس با پدیده ها و روابط مابین آنها بر می انگیزد، از این صفت استفاده می کند [15].

هنگامی که خداوند پس از مدتی طولانی رسول می فرستد و تعجب و انکار برخی را بر می انگیزد، از این صفت استفاده می کند [16].

هنگامی که می خواهد بگوید تنها اوست که می تواند ضررها را دفع و منفعت ها را برای انسانها ارسال کند، از این صفت استفاده می کند [17].

بارها اتفاق افتاده است که خداوند دستور به کاری داده است اما برخی از دستور خداوند سرپیچی کرده اند و با اراده ای خداوند به آنها داده است چیزی را انتخاب نموده اند که مورد رضایت او نیست.

در این وقت شاید این شبهه پدید آید که اینان می توانند قدرت خداوند را محدود نمایند، پس خداوند به این صفت اشاره می کند [18].

هنگامی که می خواهد بگوید خداوند می تواند در چشم به هم زدنی امر قیامت را بر پا کند باز به این صفت اشاره می کند [19].

هنگامی که کفار در شک و شبهه هستند که مگر می شود دوباره زنده شویم از این صفت یاد می کند[20].

هنگامی که می گوید من تمام جنبندگان را از آّبی آفریدم، و آنها را در گونه های مختلف قرار دادم، باور آن برای شنوندگان سخت خواهد بود، پس باز از این صفت استفاده می کند [21].

هنگامی که به آفرینش ملائکه و چگونگی آنان اشاره می کند باز از هیمن صفت استفاده می کند [22].

چون تمام هستی ملک اوست پس او می تواند زنده کند و بمیراند چرا که او قدیر مطلق است [23].

خداوند اگر بخواهد می  تواند رسولش را بر هر کس که بخواهد مسلط نماید، پس به صفت قدیر اشاره دارد [24].

هر چه که در آسمان و زمین است تسبیح او می گویند، از این خبر تعجب نکنید چرا که او قدیر مطلق است [25].

هنگامی که به خلقت آسمان و زمین اشاره می کند باز به این صفت اشاره دارد [26].

هر گناه تخریب بسیار زیادی دارد بصورتی که تصور آن برای ما مشکل است، اما اگر کسی به مغفرت خداوند تمسک پیدا کند نه تنها خداوند گناهان او را می بخشد و تخریب آن را بر می دارد بلکه توبه کنندگان را بهشت جای می دهد، وقتی این خبر گفته می شود شاید باور آن برای برخی مشکل باشد اما خداوند می فرماید یادت باشد که من قدیر مطلق هستم [27].

هنگامی که مسلمانان قلعه های مستحکم یهود را فتح می کنند خداوند از این صفت اشاره می کند [28]. و هنگامی فتحی نصیب مسلمانان می شد باز به این صفت اشاره دارد [29].

با توجه به آیاتی که ذکر شد می بینیم که خداوند چه در وقت پیروزی و چه در وقت شکست قدیر مطلق است.

می بینیم که او چه در وقت حیات و چه در وقت ممات موجودات قدیر مطلق است.

می بینیم چه در وقت خلقت آسمان وچه در وقت خلقت زمین قدیر مطلق است.

چه در وقت اطاعت و چه در وقت معصیت او قدیر مطلق است.

هنگام رویش و به بار نشستن گیاهان قدیر مطلق است و هنگامی که نابود می شوند باز او قدیر مطلق است.

هنگامی که می خواهی توبه کنی و اصلاح کنی باز او قدیر مطلق است.

هنگامی که ضرر و یا منفعتی به ما می رسد باز او قدیر مطلق است.

یکی از نکات مهم این است که احوال مختلف موجودات و پدیده ها در قدیر بودن او خللی ایجاد نمی کند. با این همه تغییرات و احوال گوناگون باز او قدیر مطلق است.

در حالی که می بینی کسانی که غیر از خداوند از قدرتی برخوردار هستند در حالت های مختلف و احوال متفاوت قدرت آنها محدود می شود، مثلا تا زمانی که در سطح کره زمین هستیم قدرت داریم اما اگر به خورشید نزدیک شویم قدرتی نداریم!

قدرت ما محدود به روابط تعریف شده بین اشیاء است، مثلا خداوند بین چوب و آتش رابطه سوختن را قرار داده است و قدرت ما محدود به همین رابطه است هیچگاه ما نمی توانیم رابطه بین این دو را رطوبت و تری قرار دهیم که هر وقت آتش با چوب ملاقات کرد چوب خیس شود و آب جاری شود. اوست که از حضرت مریم سلام الله علیها بدون شوهر فرزند متولد می کند و قدرت بر این کار دارد.

نکته مهم این است که ما قدرت خداوند را مانند قدرت خود نپنداریم و او را با خود مقایسه نکنیم.

می بینیم که چگونه پدیده ها و روابط بین آنها و همچنین محدودیت های آنها ما را نیز محدود می کند. می بینیم که حیات و مرگ محدودیت ما هستند.

می بینیم که زمان و مکان ظرف محدودیت ماست، اما برای او محدودیتی ندارد هر گاه اراده کند می تواند در چشم بهم زدنی امر قیامت را بر پا کند.

می بینیم که اگر دشمن قوی باشد و ماضعیف قدرتی بر علیه او نداریم اما قدرت دیگران برای او هیچ محدودیتی ندارد چرا که او به دیگران قدرت داده است.

می بینیم اگر چیزی از ما مخفی و پنهان شد دیگر بر آن قدرتی نداریم اما او بر هر امر مخفی و پنهانی قادر مطلق است.

این یک صفت، با همه وسعت و بی حدیش فقط یک جنبه از روابط اشیاء با یک صفت الهی را بیان می کرد، اما صفت های دیگری هم در قرآن هستند که رابطه اشیاء با خداوند و خداوند با آنها را بیان می کند که در پست های بعد به آن می پردازیم.



[1] -  مفردات راغب، 471.

[2] - التحقیق 6/155

[3] - قاموس قرآن، 4/93

[4] - التحقیق 6/155

[5] - یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ ( 20  بقره )

[6] - ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (106 بقره )

[7] - وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إیمانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ ( بقره 109)

[8] - البقرة : 148   وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[9] - البقرة : 259   أَوْ کَالَّذی مَرَّ عَلى‏ قَرْیَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى یُحْیی‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ کَیْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[10] - البقرة : 284   لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی‏ أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛   آل‏عمران : 29   قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما فی‏ صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[11] - الملک : 1   تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[12] - آل‏عمران : 26   قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[13] - آل‏عمران : 165   أَ وَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[14] - آل‏عمران : 189   وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛  المائدة : 40   أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛  المائدة : 120   لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فیهِنَّ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[15] - المائدة : 17   لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً إِنْ أَرادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[16] - المائدة : 19   یا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَکُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشیرٍ وَ لا نَذیرٍ فَقَدْ جاءَکُمْ بَشیرٌ وَ نَذیرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[17] - الأنعام : 17   وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[18] - التوبة : 39   إِلاَّ تَنْفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذاباً أَلیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّوهُ شَیْئاً وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[19] - النحل : 77   وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[20] - هود : 4   إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛  الحج : 6   ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ یُحْیِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛ العنکبوت : 20   قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛  الروم : 50   فَانْظُرْ إِلى‏ آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛ فصلت : 39   وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى‏ إِنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛ الشورى : 9   أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَ هُوَ یُحْیِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛  الأحقاف : 33   أَ وَ لَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لَمْ یَعْیَ بِخَلْقِهِنَّ بِقادِرٍ عَلى‏ أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتى‏ بَلى‏ إِنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[21] - النور : 45   وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ رِجْلَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ أَرْبَعٍ یَخْلُقُ اللَّهُ ما یَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[22] - فاطر : 1   الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً أُولی‏ أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ یَزیدُ فِی الْخَلْقِ ما یَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[23] - الحدید : 2   لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُحْیی‏ وَ یُمیتُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[24] - الحشر : 6   وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ وَ لکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلى‏ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[25] - التغابن : 1   یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[26] - الطلاق : 12   اللَّهُ الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عِلْماً

[27] - التحریم : 8   یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ یَوْمَ لا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعى‏ بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

[28] - الأحزاب : 27   وَ أَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِیارَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ أَرْضاً لَمْ تَطَؤُها وَ کانَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیراً

[29] - الفتح : 21   وَ أُخْرى‏ لَمْ تَقْدِرُوا عَلَیْها قَدْ أَحاطَ اللَّهُ بِها وَ کانَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیراً

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۵)

  • دلتنگ شقایق
  • سلام
    بسیار زیبا بود.
    اجر شما با صاحب عصر
    پاسخ:
    سلام
    تشکر از لطفتون
  • خاک پای امام رضا ع
  • <<<<<<<<-----تقوای مجازی چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

    در وبلاگ حقیر با مطلب تقوای مجازی به روزم

    ازدست ندیدhttp://ammar12.blog.ir/

  • جوان مرصوص
  • با سلام
    ممنون می شوم وقتی به روز شدید مطلعم کنید
    بعد از یه مدت خیلی عقب افتادم
    سپاس
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    سلام 
    برای چی عید غدیر رو عید سادات میگن .
  • کـــ ـوثــر ◘مـــآهــ ◘
  • سلام
    سپاس از مطلب مفیدتون!

    التماس دعا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">